close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תפקידיו של ה"מן"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק קמז מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק קמז מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

תפקידיו של ה"מן"

האם תפקידו של המן היה רק על מנת שבני ישראל ישרדו במדבר?

נלע"ד בעזה"י שתפקידו של המן היה להכין את בני ישראל לכניסה לארץ ישראל במספר דברים, ואלו הן:

ביטחון בקב"ה על ידי המן

בספר דברים נכתב "ויענך וירעבך ויאכלך את המן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך, למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (ח,ג).

אמנם בני ישראל ראו ניסים גדולים כמו עשר המכות וקריעת ים סוף, והם אכן הביאו אותם לאמונה ב-ה' ככתוב "ויאמינו ב-ה' ובמשה עבדו", אבל מתברר

שניסים אלו לא הספיקו, ודור המדבר עדיין פחדו מעמי הארץ ולא בטחו מספיק בקב"ה. אמנם האמינו בו, אבל ברגעי משבר התגלו בקיעים וסדקים, כיון שהבטחון בקב"ה לא הופנם בצורה שלמה ולא הפך לחלק מחייהם.

זו היתה מטרתו של המן, עבודה איטית, יום - יומית במשך ארבעים שנה שבהם בכל יום מחדש אדם תלוי בקב"ה ומקבל ממנו את המן, ולפי חז"ל כל אדם היה מקבל את המן לפי מעשיו וצדקתו. לצדיק ירד המן קרוב לביתו ולרשע רחוק מביתו, למען הזכירם שהכל מכוון מאת ה', ושלא יכנסו לשגרה. כאשר במשך ארבעים שנה ירד המן, הבטחון ב-ה' חדר לתוך חייהם של בני ישראל והם הורגלו אליו עד שהיו מוכנים להלחם בבני ענק ובשאר הגבורים בארץ ישראל.

אחדות בעם ישראל על ידי המן

לענ"ד בעזה"י ישנה מטרה נוספת לירידת המן, והיא על פי אחת מהתשובות לשאלת הראב"ע: מדוע בני ישראל לא השיבו מלחמה שערה כלפי המצרים כאשר עמדו על שפת הים (לענ"ד): חוסר אחדות. כאשר בני ישראל יצאו ממצרים כל אחד מהם דאג לעצמו והרגיש שונה ונבדל מהשני, וממילא לא היה אחד מישראל שהיה מוכן לצאת להילחם במצרים בקו החזית, כיון שלא היו מוכנים למסור את חייהם בעבור שאר העם.

זו היתה מטרתו של המן, יצירת שוויון בין בני ישראל. כאשר כל העם אוכלים את אותו האוכל, כלומר, הם בעלי אותם תנאים כלכליים, מתווספת אחדות בעם ישראל, כיון שכך נוצרת הרגשת שוויון, וזה מונע קנאה ושנאה ותחרות. הרגשת שוויון זו מתחזקת במיוחד כאשר נמצאים במדבר, מקום אשר לזהב ולכסף אין ערך. אמנם כל אחד טעם במן את הטעם שרצה, אבל אין זה גורם לקנאה כיון שגם השני היה יכול לטעום את אותו הטעם אם רצה בכך.

תנאי בסיסי וחשוב לכניסת ישראל לארץ ישראל היא האחדות. על עם ישראל להיות מאוחד על מנת לכבוש את הארץ. הצורך להִכנס מאוחדים לארץ ישראל מקבל משנה תוקף עקב העובדה שבארץ ישראל כל שבט יהיה בנחלתו ולא יהיה קשר גשמי בין השבטים, וממילא קיים חשש שדבר זה יגרום לניתוק ופירוד, וכן יקשה על השבטים להתאחד בעודם בארץ ישראל.

האחדות גם תוסיף בטחון, עוז וגבורה לכל אחד מהפרטים, כאשר הוא ידע שחברו ילחם בשבילו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה